GRAND PRIX w Konkursie AEDIFICIUM 2019-2023: Muzeum Pamięci Sybiru

Prezentujemy obiekt nagrodzony GRAND PRIX w Konkursie AEDIFICIUM 2019-2023 organizowanym przez SARP Oddział Białystok. Nagrodę przyznano za projekt i realizację Muzeum Pamięci Sybiru w Białymstoku.

Autorzy: Arkon – Jan Kabac, Zespół projektowy: arch. Jan Kabac, arch. Bartłomiej Dudziński, arch. Anna Babula, arch. Marcin Szymborski, arch. Mateusz Mazur. Obiekt ten otrzymał także Nagrodę Aedificium w kategorii Budynek Użyteczności Publicznej.

Inwestor: Urząd Miejski w Białymstoku.

Z opisu autorskiego:

Założenia ideowe i kompozycyjne koncepcji projektowej –

Wiele współczesnych realizacji muzealnych obiektów, dobrze obrazują znaczenie formy architektonicznej i wykreowanej przestrzeni w przekazie merytorycznych treści związanych z tematyką ekspozycji, również w przypadku zachowanych historycznych budowli. Te najczęściej postindustrialne obiekty wnoszą swoistą wartość, która może znacznie wzbogacić muzealny przekaz. W oparciu o taką przesłankę oraz przedłożone przez Inwestora wytyczne programowe, przyjęto następujące założenia:

  • istniejący budynek magazynu w niezmienionej formie, przeznaczony na ekspozycje stałe, staje się sam w sobie jakby jednym z eksponatów,
  • istniejąca bocznica kolejowa wzdłuż południowej rampy staje się główną drogą dojścia i osią całego założenia.

Towarzysząca drodze dojścia, przestrzenna instalacja, zmusza zwiedzających do osobistego odczytania symboliki „stalowego lasu”, surowej tajgi, masowości wywózek, tragicznie przerwanych ludzkich losów. Wyniesiona dominanta w postaci zwartego prostego bloku zimnego metalu symbolizująca chłód i pustkę tego rejonu świata. Wewnętrzna droga zwiedzania, oparta została na silnych kontrastujących przestrzeniach, odpowiadających tematyce poszczególnych ekspozycji. Wejście stanowi, wysoka, pusta mroczna przestrzeń symbolizująca nieznany los zesłańców. Etap wywózki i drogę stanowi ciemna niska przestrzeń parteru starego magazynu. Etap życia na zesłaniu, to pozornie nieograniczona, prześwietlona przestrzeń piętra magazynu z której powrót następuje do współczesności.

Upamiętnienie ofiar Katynia i pozostałych miejsc straceń stanowi odrębną część w podziemiach magazynu. Jego forma jak również wnętrze piwnicy stanowią bardzo silnie działającą przestrzeń, która musi wzbudzać u widza stan pokory, zadumy, refleksji. – arch. Jan Kabac.

Fotografie i rysunki: materiały zgłoszone do Konkursu: Jan Kabac (Arkon) oraz Piotr Trojniel (SARP Białystok).

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.